نوشته شده توسط : shaapaarak

در این مقاله از شهرداد در مورد همه تفاوت های ازدواج دائم و موقت میپردازیم و از نظر قانونی و شرعی آن را بررسی میکنیم. در مذهب شیعه اسلام دو راه برای ازدواج وجود دارد یکی ازدواج دائم و دیگری ازدواج موقت در این مقاله قصد داریم تفاوت ها و شباهت های این دو نوع ازدواج را برای شما بیان کنیم.

یکی از اولین تفاوت های ازدواج دائم و موقت در مدت زمان آن است که در ازدواج دائم صیغه عقد به صورت دائمی و در ازدواج موقت برای مدت مشخصی جاری می شود.

ازدواج دائم

شرایط ازدواج دائم

یکی از قوانینی که در ازدواج دائم باید رعایت شود رضایت دو طرف است و زن و مرد در وهله اول باید هر دو رضایت داشته باشند.

مورد بعدی اهلیت ازدواج است و زن و مرد باید به لحاظ قانونی و شرعی شرایط ازدواج با یکدیگر را داشته باشند.

 در نهایت ازدواج دائم باید حتما در دفتر اسناد رسمی ثبت شود و ثبت کردن ازدواج بر عهده مرد است و عدم ثبت ازدواج مجازات در پی دارد.

از نظر مهریه همسر

 ذکر مهریه در هنگام ازدواج یکی از شروط اساسی ازدواج موقت است و اگر طرفین ازدواج موقت مهریه را ذکر نکنند این ازدواج باطل است. اما در ازدواج دائم تعیین مدت شرط صحت نکاح نیست و حتی اگر طرفین در هنگام عقد نکاح را برای زوجه در نظر نگیرند، زن در صورت داشتن جهیزیه مستحق مهریه است.

مهر المثل نیز جهیزیه ای است که بر اساس شرایط، تحصیلات، زیبایی و آداب و رسوم جامعه توسط یک متخصص برای زن تعیین می شود. لازم به ذکر است که در ازدواج دائم، اگر طرفین ثابت کنند که زن فاقد هر نوع جهیزیه است، مخالفت با قاعده غیرقانونی بودن حق جهیزیه زن، این شرط نامشروع و فاقد اعتبار است. فقط در کمیت و چگونگی آن موثر است.

عکس انگشتر و حلقه ازدواج

از نظر انحلال

در قانون مدنی ، دلایل انحلال ازدواج فسخ ، طلاق و انقضا مدت است. در هر دو ازدواج ، یعنی ازدواج دائم و ازدواج موقت ، در صورت وجود گزینه هایی (گزینه ها) ، از جمله گزینه نقص، گزینه تقلب و گزینه نقض شرط صفت، می توان قرارداد را فسخ کرد. در مورد دو دلیل از انحلال ازدواج، باید گفت که در این موارد طلاق مختص ازدواج دائم و مدت ازدواج موقت است.

همانطور که گفته شد طبق ماده 1120 قانون مدنی، مقررات مربوط به طلاق در ازدواج موقت اعمال نمی شود و اگر زوجین بخواهند نتیجه ای مشابه طلاق، یعنی جدایی و خاتمه زندگی زناشویی بدست آورند، می توانند لغو یا تمدید کنند. ازدواج موقت نیز با پایان یافتن مدت تعیین شده توسط طرفین قرارداد به پایان می رسد.

در ازدواج دائم با ایجاد سه بار فسخ و طلاق نیاز به محلل پیدا می شود و فرد نمی تواند با همسر قبلی اش ازدواج کند اما در ازدواج موقت تعدد عقد ایرادی ندارد و محلل نیازی نیست.

جمع بندی

شما می توانید با مراجعه به اپلیکیشن و سایت شهرداد با وکلای خانواده با تجربه و ماهر قبل از ازدواج مشورت کنید و همه جوانب حقوقی که باید در ازدواج رعایت کنید را بپرسید و رعایت کنید و یا اگر به هر دلیلی در این زمینه به مشکلی برخورد کردید می توانید با کمک آنها مشکل خود را حل کنید.



:: برچسب‌ها: ازدواج دائم ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : shaapaarak

شغل وکیل مالیاتی معمولاً در تقابل با تصویری است که اکثر مردم وقتی به وکالت فکر می کنند تصور می کنند. همیشه شامل دعاوی دادگاه نیست. این بدان معنا نیست که تبدیل شدن به یک وکیل مالیاتی منجر به انجام یک حرفه پربار نمی شود. شغل وکیل مالیاتی معمولاً وقتی با سایر زمینه های عملی مقایسه می شود استرس کمتری دارد. و از آنجا که قرار نیست هرگز مالیات از سبک زندگی ایرانی حذف شود و حتی رو به پیشرفت است ، هرگز نگرانی از منسوخ شدن وکلای مالیاتی وجود ندارد. شروع شغل وکالت مالیاتی می تواند منجر به یک انتخاب شغلی مفید شود که طول عمر و ثبات را فراهم کند.

میز کار یک وکیل مالیاتی

قوانین مالیاتی می تواند برای یک فرد عادی دلهره آور باشد ، به خصوص از آنجایی که میزان خطر زیاد است. در حالی که می توانید برخی از مسائل مالیاتی را به تنهایی مدیریت کنید، اما راهنمایی های حرفه ای می توانند روند سریع تری را ایجاد کنند. یک مالیات دهنده ممکن است یک نماینده ثبت نام شده یا یک حسابدار رسمی مجاز را برای کمک به سوالات عمومی و آماده سازی معمول مالیات حفظ کند، اما در صورت بروز یک وضعیت پیچیده یا یک مشکل اساسی، هیچ جایگزینی برای وکیل مالیاتی وجود ندارد. آنها آموزش های تخصصی در مورد ظرایف قوانین مالیاتی را دیده اند و می توانند استراتژی هایی با مهارت بیشتر از یک متخصص غیر حقوقی تدوین کنند. 

اکثر مودیان مالیاتی می خواهند از مزایا یا منافذ موجود که ممکن است وجود داشته باشد استفاده کنند، اما هیچ کس نمی خواهد که بخش عظیمی از درآمد خود را به اداره مالیات تقدیم کند در حالی که می‌توند از مبادی قانونی آن را کاهش دهد. نقض قوانین مالیاتی می تواند منجر به مجازات های سنگین شود، گاهی اوقات حتی زندان اگر تخلفات عمدی باشد. همچنین اگر اظهارنامه مالیاتی معوق یا مالیات قابل توجهی برای بازپرداخت دارید که نمی توانید پرداخت کنید، باید به دنبال یک وکیل قانونی باشید. نادیده گرفتن مشکل باعث از بین رفتن آن نمی شود.

دستان یک وکیل مالیاتی

تصمیم گیری در مورد وکیل مالیاتی مناسب شما می تواند چالش برانگیز باشد. یک جستجوی اساسی در Google می تواند مکان خوبی برای شروع باشد، اما این فقط باید اولین قدم باشد. جستجوهای گوگل منجر به طیف وسیعی از نتایج می شود، از جمله لیست های پولی زیادی که لزوماً نشان دهنده مهارت یک وکیل یا استعداد آنها برای پرونده شما نیست. به همین ترتیب ، ممکن است از گفتگو با دوستان یا اعضای خانواده ای که وکیل مالیاتی استخدام کرده اند، بینش مفیدی کسب کنید، اما ممکن است وکیل مالیاتی مناسب آنها برای شما مناسب نباشد. هر موقعیتی منحصر به فرد است. 

در اینجا دستورالعمل های خاصی وجود دارد که می تواند به شما در تحقیق و مقایسه وکلا کمک کند.

  • سابقه وی و تجربه

  • تخصص وی

  • نظرات و توصیه های افراد دیگر نسبت به او

  • نتایج اقدامات وی در پرونده های مختلف

  • جلسه مشاوره اولیه که با وی برگزار میکنید.

  • قیمت حق الوکاله

شما میتوانید در اپلیکیشن حقوقی شهرداد با وکلای متخصص مختلف در زمینه های متفاوت آشنا شده و با توجه به سوابق و نظرات افراد وکیل مالیاتی مناسب کسب و کار خود را بیابید.



:: برچسب‌ها: وکیل مالیاتی ,
:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : shaapaarak

آیا تا کنون از یاری یک وکیل چک بهره برده‌اید؟ وکیل چک یک اصطلاح رسمی نیست؛ بلکه اشاره به تخصص و تحدید حوزه‌ی فعالیت یک وکیل پایه یک دادگستری در حوزه قوانین تجارت به امور چک و دیگر مسائل مربوط به این ابزار مالی اشاره دارد. این موضوع در گذشته و حال و همچنین در جای جای جهان اهمیت زیادی داشته و دارد.

پیش از معرفی خدمات و ضرورت‌های همکاری با وکیل چک برای تجار و فعالین اقتصادی بد نیست به مفهوم چک و مختصری از تاریخچه‌ی آن اشاره کنیم.

ابداع چک یک ایده‌ی بی‌سابقه و ریشه نبوده است؛ بلکه سابقه‌ای طولانی در مراودات مالی غرب در عصر مدرن دارد. (منظور از عصر مدرن در این جمله، دوران مابین رنسانس و انقلاب صنعتی است). در آن دوران در جمهوری وقت ونیز نخستین بانکداران شروع به فعالیت حرفه‌ای کرده و کم کم شبکه‌ی خود را به دیگر نقاط متمدن اروپا تسری دادند. دلیل این امر اهمیت بازرگانی دوربرد از طریق دریا در اقتصاد ونیز آن دوران بود که نیاز به ساز و کارهای مالی شبکه‌ای متمرکز را ایجاد می‌نمود. 

وکیل چک

آنان با قبول وجوهی در مقصد حواله‌هایی را به بازرگانان ارائه می‌دادند که از شعب دیگر بانکی می‌خواست تا معادل آن وجه را در مقصد به حامل حواله تحویل دهد. این موضوع در سالیان آتی توسعه و تکامل یافت و به شکل‌گیری اسکناس و چک منجر گردید. قوانین خاصی که در دوران پس از آن برای چک در نظر گرفته شد شالوده‌ی شغل و حرفه‌ی وکیل چک را شکل داد.

چک در پایه‌ای‌ترین مفهوم و شکل خود سندی است که با امضای صاحب چک پرداخت وجهی را در تاریخ مشخصی ضمانت می‌کند. در قوانین ایران صدور چک بدون تاریخ جنبه‌ی کیفری نیز داشته و برای صادرکننده عواقب خاصی را به دنبال دارد. همچنین تا پیش از این توصیه می‌شد تا چک در وجه حامل نوشته نگردد تا موجبات مشکلاتی در صورت سرقت یا مفقودی نشود. البته هر وکیل چک در حال حاضر به شما خواهد گفت که با تصویب و اجرای قوانین جدید چک برای چک‌های موسوم به صیادی، امکان صدور چنین چکی از میان رفته است.

پیشینه‌ی چک و وکالت وکیل چک

وکیل چک وظیفه دارد به موکل خود درباره‌ی تمامی موارد و مقررات چک توضیح داده و از انجام تخلفات حقوقی و غیر از آن در زمینه‌ی اسناد پولی پرداختنی مشابه نیز جلوگیری کند. همچنین این رابطه دو طرفه بوده و از تضییع حق موکل به دلیل ناآشنایی با قوانین هم جلوگیری خواهد کرد. حتی در صورت تحقق این مسأله کار تمام نشده و وکیل چک می‌تواند متخلف را مورد تعقیبات حقوقی یا قضایی قرار دهد. وکیل چک به نحوی مشاور تجاری موکل نیز محسوب می‌گردد و می‌تواند در حوزه قوانین تجارت به وی مشاوره‌های لازم را ارائه کند. با استخدام یک وکیل چک می‌توانید از حسن انجام رویه‌های مالی خود در بنگاه تجاری اطمینان حاصل کرده و از بسیاری مشکلات احتمالی اجتناب نمایید. مؤسسات حقوقی بی‌‌شماری در کنار وکلایی با دفتر شخصی وجود دارند که می‌توانید این خدمات را از آنان مطالبه نمایید.



:: برچسب‌ها: وکیل چک ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : shaapaarak

در این مقاله در تلاشیم راجع موضوع درخواست مهریه سوالات پرتکرار را پاسخ دهیم.

  • زن برای درخواست مهریه خود به چه مراجع قضایی می‌تواند مراجعه کند؟

اولین مرجعی که زوجه می‌تواند در آن‌جا درخواست مهریه کند، دادگاه خانواده است. زوجه می‌تواند با ارائه دادخواست حقوقی به دادگاه خانواده، مهریه خود، هزینه ابطال تمبر و حق الوکاله وکیل را مطالبه و همزمان تقاضای توقیف اموال همسرش را از دادگاه نماید. هزینه تمبر دادخواست مطالبه مهریه سه درصد میزان خواسته خواهد بود.

مورد دوم به عنوان مرجع صالح جهت درخواست مهریه، اجرای ثبت اسناد رسمی است. در این حالت زن می‌تواند از طریق اجرای ثبت اسناد رسمی، مهریه خود را مطالبه کند که البته به میزان نیم عشر دولتی هزینه اجرا پرداخت می‌کند. بعدا این هزینه از شوهر اخذ خواهد شد.

درخواست مهریه

  • .مهریه خانم بنده ۱۱۴ سکه و ۷۰۰ گرم طلا است.اگر بخواهد نزد دادگاه درخواست مهریه کند.من کارمند هستم و هیچ اموال و ملکی ندارم.دادگاه چ رای صادر میکند

سلام و وقت بخیر. برای اجرا گذاشتن مهریه، همسرتون باید به اجرای ثبت مراجعه کنند. چنانچه اموالی نداشته باشید و کارمند باشید، میتونن تا یک چهارم خالص دریافتی شما رو توقیف کنند.

  • همسر من قبل از این که من درخواست مهریه بدم اموالش را انتقال داده، نحوه پرداخت مهریه به چه شکل خواهد بود؟ 

اگر قواعد بیع در معامله رعایت گردیده و مبیع (مال فروخته شده) و ثمن معامله رد و بدل شده باشه و تاریخ معامله قبل از تاریخ دادخواست مطالبه مهریه باشد، شما نمی‌تونید ایرادی بر صحت معامله وارد کنه. اما اگر قواعد فوق رعایت نشده باشه می‌تونید به اتهام معامله به قصد فرار از دین شکایت کنید.

  • دادخواست چیست و نحوه تنظیم دادخواست

علیرغم اینکه در دعاوی کیفری می توان بر روی هر برگه ای شکایت را تنظیم نمود ، در مورد دعاوی حقوقی درخواست رسیدگی الزاما با تقدیم و تنظیم دادخواست صورت می پذیرد . به همین دلیل ، یکی از مراحل اولیه ای که خواهان یک دعوا بایستی طی کند ، تقدیم دادخواست به دادگاه صالح است . تنظیم دادخواست به لحاظ شکلی اهمیت فراوانی دارد . در غیر این صورت موجب صدور قرار رد دادخواست خواهد شد.

درخواست مهریه از طرف زن

  • تنظیم دادخواست را چه کسی انجام میدهد ؟

دادخواست توسط خود فرد خواهان و یا وکیل او بایستی تنظیم شود که در متن مقاله در این رابطه صحبت شده است .

  • اگر محل اقامت خوانده معلوم نباشد چکار باید کرد ؟

اگر خوانده مجهول المکان باید باید مراحلی همچون آگهی در روزنامه طی شود.

 

  • اگر مهریه زن عندالاستطاعه باشد دادخواست اعسار قابل قبول است؟

 

خیر اگر مهریه عندالاستطاعه باشد اثبات توان مالی مرد بر عهده زن میباشد که باید بتواند اموالی از مرد معرفی کند.

 

همچنین شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر به سایت یا اپلیکیشن شهرداد مراجعه کرده و سوال های خود را مطرح کنید.



:: برچسب‌ها: درخواست مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 108
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : shaapaarak

 

یکی از بهترین و آسان ترین راه ها برای حذف موهای زائد استفاده از روش لیزر در یک کلینیک لیزر موهای زائد است. شاید برای شما سوال باشد که چرا به کلینیک لیزر موهای زائد اشاره کردیم و چرا این مورد مهم است.

دلیل آن این است که اگر شما لیزر را در یک کلینیک لیزر موهای زائد انجام دهید احتمال اینکه دچار مشکلات و عوارض بعد از آن قرار بگیرید به شدت پایین می‌آید. چرا که کلینیک مزبور روی این فرآیند تخصص لازم را داشته و از پزشکان و اپراتورهای زبده و متخصص استفاده میکند و احتمال اینکه شما دچار مشکلات احتمالی شوید به شدت پایین می‌آید.

 کلینیک لیزر موهای زائد

شاید هم با خود بگویید که لیزر که روشی کم خطر و ریسک و هم چنین بدون عوارض شناخته میشود چه مشکلی را ممکن است برای من به وجود بیاورد؟

در جواب این سوال میتوان گفت که بله درست است که لیزر یکی از بی عوارض ترین روش های موجود بوده و کم ریسک محسوب میشود اما اگر همین عمل کم خطر نیز به وسیله یک اپراتور نابلد و ناحرفه ای انجام شود دچار مشکلات و گرفتاری هایی خواهید شد که ممکن است رفع آنها هزینه و زمان زیادی را از شما بگیرد.

برای مثال اپراتور دستگاه لیزر با طرز کار آن و نحوه کار با آن مختص به هر بیمار به خوبی آشنا نباشد و مهارت و تخصص لازم را نداشته باشد ممکن است برای شما مشکلاتی مثل سوختگی و التهاب های پوستی ایجاد کند و در نتیجه آن شما مجبور باشید هزینه زیادی را نیز صرف درمان کنید.

یکی دیگر از دلایلی که تاکید ما بر این است که لیزر خود را در یک کلینیک لیزر موهای زائد انجام دهید این است که ممکن است اپراتور شما با نابلدی باعث شود که لیزر برای شما نتیجه عکس دهد و به جای کاهش و از بین بردن موهای زائد شما باعث رشد مجدد و حتی ضخیم شدن آنها گردد!

   

علاوه بر اینکه لازم است لیزر را در یک مرکز معتبر انجام دهید خوب است که پیش از انتخاب کلینیک لیزر موهای زائد در مورد تجهیزات و دستگاه های موجود در کلینیک تحقیق و بررسی کنید. چراکه برند دستگاه و نوع لیزر متناسب با پوست شما در نتیجه بسیار تاثیرگذار است. هم چنین یکی از مهم ترین عوتمل تاثیرگذار در نتیجه طول سالهای کارکرد دستگاه لیزر است چراکه معمولا دستگاه های لیزر نیاز دارند که به صورت دوره ای و هر چندوقت یکبار بازبینی و تعمیر شوند تا دوباره کارکرد خود را بازیابند.

 

یکی دیگر از توصیه هایی که کلینیک لیزر موهای زائد آنیل میتواند به شما پیشنهاد دهد این است که کلینیکی را انتخاب کنید که برای شما جلسات مشاوره پیش از انجام لیزر برگذار کند و با توجه به رنگ پوست و ویژگی های شخصی شما بهترین نوع و دستگاه را انتخاب کند.

شما میتوانید برای استفاده از مشاوره رایگان و تخصصی در مورد لیزر موهای زائد توسط بهترین و متخصص ترین پزشکان و کارشناسان با کلینیک موهای زائد آنیل تماس بگیرید و برای همیشه از شر موهای زائد بدن خود خلاص شوید.

 

 



:: برچسب‌ها: کلینیک لیزر موهای زائد ,
:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : shaapaarak

 امروزه متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی جامعه، تحریم ها و شرایط کرونا ، اقتصاد جامعه ضعیف تر شده است و میزان سرقت و دزدی  نیز با توجه به شرایط افزایش یافته است، در این شرایط افراد بیشتری به دنبال تامین امنیت و آرامش برای آپارتمان ها محل کارهای خود هستند که ما به شما برای امنیت و زیبایی محل مورد نظرتان، دستگیره هوشمند و دیجیتال را معرفی میکنیم.

قفل هوشمند

دستگیره هوشمند، امن و بادوام ،درن و هوشمند یکی از مطمئن ترین نوع قفل درب ورودی منزل می باشد، شما میتوانید  در مدت زمان بسیار کوتاهی با شناسایی رمز عبور، کارت عبوری و یا اثر انگشت خود و اعضای خانواده خود،درب ورودی خانه و یا محل کار خود را باز نمایید. بیشتر دستگیره های هوشمند بدون کلید بوده ،بنابراین بسیاری از مشکلات و دردسرهای کلید مکانیکی برای همیشه از بین می رود. 

البته لازم به ذکر است که این دستگیره های هوشمند دارای کلید اضطراری برای ورود در مواقع ضروری مثل: فراموش کردن رمز، گم نمودن کارت و یا تمام شدن باتری دستگاه می باشد. به همین دلیل توصیه میکنیم که کلیدهای اضطراری حتما در محلی امن ،و خارج از منزل نگهداری کنید تا اگریکی از این اتفاقات برای شما افتاد دچار سردرگمی نشوید.

دستگیره هوشمند درب

دستگیره هوشمند، ارمغان آوردنده زیبایی

با نصب یک دستگیره هوشمند روی درب منزل یا شرکت خود، می توانید به هر فردی که می خواهید، مجوز عبور بدهید. اکثر این دستگاه‌های دیجیتالی تا 100 کاربر را پشتیبانی می کنند. قفل هوشمند درب، زیبایی خاصی به ورودی محل کار یا منزل شما می دهد. این ورودی اولین جایی ست که مهمانان شما مشاهده می کنند. از این گذشته، با خرید یک دستگیره درب اثر انگشتی، دیگر نیازی به همراه داشتن کلید ندارید و با اثر انگشت خود درب را باز می کنید.

قابلیت های قفل هوشمند

دستگیره  دیجیتالی و هوشمند در طرح ها ومدل ها و کاربردها و همچنین قیمت های مختلفی تولید  و وارد بازار شده اند، که تعدادی از با کیفیت ترین انواع آن‌ها را در این صفحه مشاهده می‌کنید. این دستگیره ها بر اساس نیاز شما می توانند درب های آپارتمان شما را را با رمز عبور، کارت، اثر انگشت، تشخیص چهره و حتی کلید الکترونیکی بازکنند.

 از این موضوع که بگذریم، برخی از این قفل های ورود و خروج تمام اعضای خانواده و افراد مشکوک را شناسایی می کند و به شما اطلاع می دهد. چنانچه کارت یکی از افراد گم شود و یا بخواهید مجوز ورود یک شخص را باطل کنید، می توانید به راحتی این کار را از طریق برنامه مخصوص این قفل ها انجام دهید.

برندهای معروف انواع دستگیره هوشمند

این دستگیره‌ها انواع مختلفی مانند: دستگیره هوشمند کاداس، دستگیره دیجیتالی کاداس و دستگیره هوشمند اثر انگشتی، دستگیره هوشمند کارتی، دستگیره دیجیتالی یوکا،دستگیره های هوشمند سامسونگ، اولون، یولا، و غیره دارند.

 

شما کاربران و مشتریان گرامی و علاقه مند به دستگیره های دیجیتالی می توانید برای مشاهده و آشنایی با برند های معروف و محبوب  دستگیره های هوشمند به سایت تجاری معتبر و بین المللی کارن مراجعه نمایید و نظرات و پیشنهادات خود را نیز با کارشناسان ما درمیان بگذارید.









:: برچسب‌ها: دستگیره هوشمند , قفل هوشمند ,
:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 8 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : shaapaarak

تمامی کسانی که در کشور به تجارت و یا کارهای حقوقی قانونی مشغول بوده‌اند و یا حتی در جامعه زندگی کرده و با اخبار آشنایی دارند می دانند که مشکلی چک بی‌محل یکی از اساسی ترین معضلاتی است که نظام اقتصادی با آن دست به گریبان بوده و استعلام چک برگشتی صادر کنندگان می‌توانست از بسیاری از آنان جلوگیری کند. 

این امر در گذشته به دلیل پیشرفته نبودن سیستم‌های متمرکز الکترونیکی ممکن نبود. اما با پیشرفت بانکداری الکترونیکی و ایجاد سیستم‌های پیامکی و اینترنتی اکنون می‌توان با کمک این ابزارها قبل از قبول چک، نسبت به استعلام چک برگشتی های صادر کننده اقدام نمود.

سامانه نوین استعلام چک برگشتی به این منظور ساخته شده است تا ضعف‌های سیستم قدیمی را مرتفع کند. هدف از این کار این است شرایط بهتری را برای صادرکنندگان و دارندگان چک‌های بانکی ایجاد کند.

در سامانه‌هایی که به نام‌های ساد و صیاد شناخته می‌شوند، میتوان با ارسال کدهای درج شده روی چک که به نام کد صیاد مشهور و موسوم هستند، با دریافت کد رنگ‌های از وضعیت اعتبار دسته‌چک و نیز صاحب آن مطلع شد. در این دسته چک ها که از ابتدای سال ۱۴۰۰ استفاده از آن اجباری است، از شعب بانک‌ها نسبت به صدور دسته چک سلب اختیار شده است و تمامی دسته چک‌ها متحدالشکل گشته و از سوی بانک مرکزی صادر می‌گردند. اولین ویژگی این سیستم، امنیت بیشتر و مدیریت بهینه‌تر سامانه استعلام چک برگشتی است.

از مهم‌ترین ویژگی‌های دیگری که میتوان برای این سیستم بر شمرد باید به موارد زیر اشاره کرد.

استعلام چک برگشتی

استعلام در سطوح گوناگون:

امکان دیگری که سامانه استعلام چک برگشتی برای کاربران ایجاد کرده است، استعلام وضعیت صادرکننده چک است؛ سامانه به شما کمک می‌کند تا وضعیت صادرکننده چک را از جهت وضعیت وصول چک‌های قدیمی بررسی کنید. این امکان به شما کمک می‌کند تا از صدور و دریافت چک‌های بی‌محل جلوگیری کنید و فرایند صدور و دریافت چک را در محیطی ایمن‌تر تجربه نمایید.

مدیریت نسبی صادرکنندگان بدقول:

سامانه استعلام چک برگشتی این قابلیت را دارد که صادرکنندگان بدقول بانکی را از داشتن دسته‌چک منع کند. اگر صادرکننده چک‌هایی که قبلاً صادر کرده است را وصول نکند، دیگر قادر نخواهد بود که چک‌های جدید را در سامانه ثبت کند؛ این سیستم، تا حدود زیادی از ورود صادرکنندگان بدقول به سامانه استعلام چک برگشتی صیاد جلوگیری می‌کند.

نحوه‌ی دسترسی به سامانه‌ی استعلام چک برگشتی

برای دسترسی به این سامانه چندین روش متصور است. از جمله مراجعه به وب سایت بانک مرکزی استفاده از اپلیکیشن و سامانه پیامکی

سامانه استعلام چک برگشتی از طریق شماره ۷۰۱۷۰۱ ممکن است که 350 تومان هزینه در بر خواهد داشت.

روش دیگری که میتوان با آن برای استعلام چک برگشتی اقدام کرد سایت بانک مرکزی به آدرس اینترنتی cbi.ir است.

جواب استعلام در این روش‌ها تا پانزده دقیقه طول خواهد کشید. در صورت عدم امکان اخذ استعلام به هر دلیلی پیامکی با همین پیام به شما ارسال خواهد شد.

در صورت امکان دادن پاسخ، شما با یکی از این گزینه‌ها رو به رو خواهید گشت.

استعلام چک برگشتی

 

رنگ سفید:

این گروه از صادرکنندگان هیچ سابقه‌ای در خصوص چک‌های برگشتی ندارند و نسبت به سایر صادرکنندگان ایمن‌تر به نظر می‌رسند؛ البته ممکن است صادرکنندگان رنگ سفید چک‌های برگشتی‌ای هم داشته باشند اما همهٔ این چک‌ها به مرحلهٔ "رفع سو اثر" رسیده‌اند.

رنگ زرد:

صادرکنندگان گروه زرد یک مورد چک برگشتی دارند یا سامانه صرفاً تا سقف 5 میلیون تومان تعهد برگشتی است. مطمئناً این گروه از صادرکنندگان، مانند گروه سفید خوش‌قول نخواهند بود اما در مجموع، نسبت به سایر سطح‌ها، خوش‌قول‌تر هستند.

رنگ نارنجی:

این گروه از صادرکنندگان 2 تا 4 چک برگشتی دارند که احتمالاً "رفع سو اثر" هم نشده است؛ همچنین نباید فراموش کنیم که گروه نارنجی‌رنگ 20 میلیون تومان تعهد چک برگشتی دارند.

رنگ قهوه‌ای:

گروه قهوه‌ای‌رنگ 5 تا 10 فقره چک ثبت‌شدهٔ برگشتی در سامانه دارند و تا 50 میلیون تومان هم تعهد چک برگشتی دارند. گفتنی است که صادرکنندگان گروه قهوه‌ای‌رنگ در سامانه استعلام چک برگشتی اعتبار چندانی ندارند.

رنگ قرمز:

بدقول‌ترین گروه از صادرکنندگان چک‌ها در سامانه استعلام چک برگشتی، مربوط به گروه قرمز می‌شود؛ این گروه از صادرکنندگان بیشتر از 10 چک برگشتی سوء اثر نشده و بیشتر از 50 میلیون تومان تعهد برگشتی دارند. مطمئناً در معاملات با طرف‌های قرمزرنگ باید احتیاط بیشتری به خرج دهید و فرایندهای دریافت تعهدات جانبی را (مانند دریافت سفته در کنار چک) افزایش دهید.





:: برچسب‌ها: استعلام چک برگشتی ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 ارديبهشت 1400 | نظرات ()