همه چیز در مورد رابطه نامشروع
نوشته شده توسط : shaapaarak

رابطه نامشروع دقیقا به چه رابطه ای میگویند؟

برقراری هرگونه ارتباط فیزیکی یا غیر فیزیکی مابین زن و مرد نامحرم که منافی عفت باشد و به زنا (همبستر شدن با نامحرم) نرسیده باشد را رابطه نامشروع گویند.

 جالب است بدانید ارتباط تلفنی مابین زن و مرد از مصادیق رابطه نامشروع می باشد! لازم به ذکر است ارتباط تلفنی مابین دو همکار چنین برداشتی را درپی ندارد و این موضوع تنها مختص ارتباطاتی است که منافی عفت باشد.

همچنین  صرف تنها بودن زن و مرد در یک مکان مثل ماشین یا محل کار به معنای برقراری رابطه‌ی نامشروع نمی باشد.

رابطه نامشروع

تفاوت رابطه نامشروع و زنا در چیست؟

 

 زنا یک جرم حدی است در صورتی که رابطه نامشروع یک جرم تعزیری است.دامنه جرم روابط نامشروع بسیار گسترده تر از دامنه جرم زنا است. به این معنا که روابط نامشروع به هرگونه رابطه منافی عفت از قبیل گرفتن دست یکدیگر توسط زن و مرد نامحرم، بوسیدن، در آغوش گرفتن، رفتن به کافی شاپ، ارتباطات تلفنی و... گفته می شود ولی زنا به رابطه جنسی (دخول) دو نامحرم گفته می شود.همچنین شرایط اثبات جرم زنا بسیار دشوارتر از اثبات رابطه نامشروع است.

شرایط تحقق این دو جرم با هم بسیار متفاوت است برای تحقق جرم زنا شرایط خاصی وجود دارد ولی رابطه نامشروع در خیابان، ماشین، فضای مجازی و.. نیز امکان پذیر است.

آیا میتوان به استناد رابطه نامشروع از همسر خود شکایت کرد؟

 

از آنجایی که رابطه نامشروع یک “جرم” می باشد، رسیدگی به آن جزء دعاوی کیفری است و طبق تقسیم بندی آیین دادرسی کیفری این شکایت در شهرستان ها باید در دادسرای عمومی و در تهران در دادسرای ارشاد مطرح گردد.در شهرستان ها این شکایت از طریق دادسرا پیگیری میشود.

شکایت و اثبات روابط نامشروع نیازمند ادله اثبات قانونی هستند. براساس ماده 241 قانون مجازات اسلامی “در صورت نبودن ادله اثبات قانونی بر وقوع جرائم منافی عفت هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور پنهان و مستور از انظار ممنوع است. موارد احتمال ارتکاب با عنف، اکراه، آزار، ربایش، اغفال یا مواردی که به موجب این قانون در حکم ارتکاب به عنف است از شمول این قانون مستثنی است”

همسران هنگام بروز اختلاف‌های خانوادگی برای رسیدگی به شکایت‌هایشان یا به دادگاه خانواده مراجعه و دادخواست حقوقی ارائه می‌دهند یا در مواردی خاص سراغ دادسرا و طرح شکایت کیفری می‌روند. برای شکایت رابطه نامشروع نیز شیوه‌هایی همچون اقرار، شهادت، دلایل و مدارک، علم قاضی و اماره برای اثبات جرم وجود دارد.

رابطه نامشروع چیست

شیوه‌هایی برای اثبات جرم

 

در چنین پرونده‌هایی علم قاضی بسیار مهم و موثر است. پذیرفتن این مساله بستگی به نظر قاضی دارد و او شرایط و اوضاع و احوال را در نظر می‌گیرد. ممکن است قاضی چنین مساله‌ای را به عنوان یک اماره بپذیرد و ممکن است قبول نکند. برای شنود تلفن متشاکی یا متهم علاوه بر اجازه قاضی پرونده، نیاز به اجازه قاضی ویژه‌ای نیز هست.

فیلم و عکس نیز از دیگر مواردی است که از نظر برخی افراد ممکن است بتوان با آن رابطه نامشروع را ثابت کرد، در مورد چنین پرونده‌هایی اغلب شهادت شهود و اقرار به عنوان دلیل ارتکاب جرم مورد پذیرش قرار می‌گیرد و فیلم و عکس ادله اثبات جرم تلقی نمی‌شوند و فقط ممکن است برای قاضی به عنوان اماره و نشانه تقلی شود، زیرا مواردی وجود داشته که فیلم یا عکس ساختگی بوده و مونتاژ شده است تا آبروی فردی ریخته شود. چنین مسائلی نیز با توجه به پیشرفت فناوری به راحتی قابل انجام است و به همین سبب قضات به چنین مسائلی توجهی جدی ندارند.

شما برای جواب به سوال های بیشتر میتوانید به سایت شهرداد مراجعه کنید





:: برچسب‌ها: رابطه نامشروع ,
:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: