دادخواست طلاق
نوشته شده توسط : shaapaarak

 

دادخواست طلاق یکی از راه حل هایی می باشد که می تواند به خاتمه یافتن زندگی زناشویی میسر شود. تنظیم دادخواست طلاق یا از طرف مرد انجام می گیرد و یا از طرف زن. در ادامه به تفاوت ها و مراحل دادخواست طلاق از سوی طرفیت پرداخته می شود.

دادخواست طلاق از سوی مرد

بر طبق ماده 1132 قانون مدنی، مرد می تواند با رعایت کردن شرایط و قوانین در جامعه، در دادگاه اقدام به تنظیم دادخواست طلاق نماید و همسرش را طلاق دهد. در قبل از سال 72 هرگاه مرد مایل به نوشتن درخواست طلاق بود، می توانست با مراجعه کردن به به دفترهای ثبت طلاق  و با ارائه کردن دو شاهد عادل (مرد) و همچنین پرداخت کلیه حق و حقوق زن، وی را طلاق دهد.

دادخواست طلاق

بیشتر این طلاق ها به دلیل عصبانیت مرد صورت می گرفت و بعد از گذشت مدتی مرد به سوی همسرش باز می گشت. اینکار باعث بوجود آمدن بی نظمی در دفاتر ثبت می شد. بنابراین قانون گذاران تصمیم گرفتند، با توجه به این شرایط، مرد را نیز ملزم به تنظیم دادخواست طلاق از طریق دادگاه کنند. 

با توجه به در نوبت قرار گرفتن دادخواست طلاق، در صورتی که مرد در شرایطی احساسی تصمیم به طلاق گرفته باشد، در مدتی که فرایند نوبت دهی پرونده طی می شود، می تواند درخواست خود را باطل کند. اما در صورتی که مرد برای طلاق مصمم می باشد، پس از صادر شدن حکم طلاق، وی موظف می باشد تمامی حق و حقوق زن را پرداخت نماید.

دادخواست طلاق از سوی زن

در شرایطی کلی زن نمی تواند برای طلاق اقدام نماید. اما در مواردی مانند اثبات عیوب مرد نظیر جنون و امثال آن ها، می تواند نسبت به تنظیم فسخ نکاح اقدام نماید نه دادخواست طلاق. در صورتی که ادامه زندگی مشترک باعث عسر و حج زوجه باشد، زن می تواند با مراجعه کردن به حاکم شرع نسبت به تنطیم دادخواست طلاق اقدام نماید. 

مصادیق دادخواست طلاق

مصادیق عسر و حج

عسر و حج در واقع بوجود آمدن شرایطی می باشد که ادامه زندگی برای زوجه سخت می شود. و تحمل کردن آن بسیار مشکل می باشد.

  • ترک زندگی توسط مرد در طی مدت 6 ماه متوالی و یا در مدت 1 سال متناوب بدون هیچ دلیلی. در این صورت زن می تواند نسبت به تنظیم درخواست طلاق اقدام نماید.

  • اعتیاد مرد به مشروبات الکی و یا مواد مخدر که در پایه و اساس زندگی اختلال ایجاد کرده باشد.

  • در شرایطی که مرد به بیش از 5 سال حبس محکوم می باشد.

  • رفتار خشن با زوجه که تحمل آن را دیگر نداشته باشد.

  • مبتلا شدن روج به بیماری های روانی و یا هر نوع دیگری که در زندگی مشکلات ایجاد کند.

تمامی موارد بالا که جزئی از مصادیق عسر و حج می باشد، می تواند برای طلاق مورد استفاده قرار گیرد.

جمع بندی

با توجه به نکات گفته شده درباره دادخواست طلاق و تفاوت های آن برای مرد و زن، مشخص می شود این مورد دارای پیچیدگی های بسیار زیادی می باشد. موسسه حقوقی شهرداد با در دست داشتن تیم  وکلا متخصص می تواند در انواع زمینه های حقوقی و کیفری به متقاضیان کمک کند.





:: برچسب‌ها: دادخواست طلاق ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: